Miasto - Tygodnik Koszaliński

Plecak i plan lekcji przyjazne uczniowi

 Konferencja dot. zdrowia dzieci w szkole :: Fot: Marcin Torbiński

Zdrowia dieta, aktywność fizyczna i… plecak dopasowany do kręgosłupa i wagi dziecka. To najważniejsze elementy prawidłowego rozwoju ucznia. O tym, jak mu je zapewnić, rozmawiali uczestnicy konferencji pt. „Zdrowotne aspekty higienicznego życia dziecka w szkole”. Zorganizowali ją Państwowa Inspekcja Sanitarna, Zachodniopomorski Kuratorium Oświaty oraz Polskie Towarzystwo Higieniczne Oddział w Szczecinie. Jej adresatami byli dyrektorzy, nauczyciele, pedagodzy i intendenci placówek oświatowych województwa zachodniopomorskiego.

Wykłady dotyczyły m.in. wad postawy u dzieci i akcji ważenia plecaków w październiku 2018 roku. Nieprawidłowe krzywizny kręgosłupa to prawdziwa plaga XXI wieku u uczniów. Ich główne przyczyny to nie tylko mała lub żadna aktywność fizyczna, przeglądanie internetu w komputerze czy smartfonie. Winę ponosi także zbyt ciężki plecak. Dzieci dźwigają w swoich szkolnych torbach nie tylko zeszyty i podręczniki, kanapki i napoje, ale też strój i buty na wf, kosmetyczki i podręczniki na dodatkowe zajęcia. Waga plecaka nie powinna przekraczać 10 proc. masy ciała noszącego je dziecka.

Lekarze przyznają, że noszenie kilkukilogramowych ciężarów przez uczniów bardzo źle wpływa na ich rosnące kręgosłupy. Jest to przyczyną dolegliwości bólowych i pogłębia powstałe wcześniej wady postawy. Powoduje zniekształcenie budowy stóp. W skrajnych przypadkach niezbędne są operacje.
Dźwiganie za ciężkich plecaków powoduje nieprawidłowe funkcjonowanie układów oddechowego i krążenia. Plecak musi mieć szerokie ramiona i dobrze przylegać do pleców, aby nie zwisał. Najcięższe rzeczy trzeba kłaść na dno, a lżejsze – na wierzch. Ciężar plecaka musi być rozłożony symetrycznie, noszony na obu ramionach, czyli równo po obu stronach. Jeśli są szelki do zapinania z przodu, to trzeba je zapinać, bo one stabilizują plecak.

Niektóre tornistry są ciężkie nawet puste. Rodzice kupują takie większe, usztywniane, z kilkoma kieszeniami. W takim tornistrze mieści się mało przyborów, a dzieci zabierają m.in. dwa piórniki, czy… drugie śniadanie w plastikowych pojemnikach, które wbrew pozorom nie są lekkie. Ale tornistry pierwszaków i tak nie są takie ciężkie jak te, które noszą na przykład czwartoklasiści.
– W tym roku też zważyliśmy plecaki uczniów szkół podstawowych, także w powiecie koszalińskim – informuje Anna Pielech-Gołąb, kierownik Oddziału Higieny Dzieci i Młodzieży Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie. – W Koszalinie zbadaliśmy dwie szkoły, do których chodzi łącznie 316 dzieci ze wszystkich klas. U 46 procent z nich waga plecaka przekroczyła 10 procent masy ciała, a tylko u 16 procent przekroczyła 15 procent masy ciała. W poprzednim roku te dane były wyższe. Plecaki przekraczające masę ciała dziecka o 20 procent najczęściej noszą uczniowie klas czwartych. To przeciążenie jest spowodowane włożeniem do plecaka zbędnych rzeczy. Ważne jest także odpowiednie ułożenie planu lekcji, aby każdego dnia dziecko miało podobną liczbę godzin lekcyjnych. Obecnie zdarza się tak, że jednego dnia ma cztery lekcje, które nie wymagają wielu podręczników czy przyborów, a następnego – siedem lekcji z dużą liczbą książek i akcesoriów.

(ejm)

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Oglądasz teraz: Plecak i plan lekcji przyjazne uczniowi